ترمز گيري:
پس از هر حركتي شما حتما نياز به كاهش سرعت يا توقف پيدا ميكنيد
ترمز اولين وسيله ايست كه در هنگام نياز به شتاب معكوس به فكر هر راننده اي ميرسد
در خودروهايي كه سيستم ضد قفل ترمز دارند شما ميتوانيد با خيال راحت پاي خود را تا انتها بر روي پدال ترمز قرار دهيد و در صورت نياز براي تغيير جهت اتومبيل از فرمان با اطمينان كامل استفاده كنيد و از اينكه پدال ترمز در زير پايتان بشكند اصلا ترسي نداشته باشيد
اما اگر اتومبيل شما فاقد اين سيستم بود هرگز در شرايط اضطراري پاي خود را كامل بر روي پدال قرار ندهيد
سعي كنيد پدال را تا جايي بفشاريد كه هنوز بين چرخ و سطح زمين چسبندگي وجود داشته باشد و از سايش چرخ با سطح مسير حركت جلوگيري كنيد زيرا به وجود آمدن سايش بين چرخ و سطح علاوه بر افزايش طول خط ترمز كنترل ماشين را از شما سلب ميكند و شما هيچ عملكردي روي فرمان نخواهيد داشت
پس سعي كنيد ترمز را تا مرز قفل شدن چرخها فشار دهيد و در صورت لزوم از فرمان براي انحراف اتومبيل استفاده كنيد
در سر پيچها قبل از ترمز گيري اقدام به صاف كردن فرمان تا حد ممكن كنيد تا خدايي نكرده اتومبيل شما اسپين نشود
هميشه سعي كنيد در رانندگي از حد اكثر توان ترمز در حد اقل زمان استفاده كنيد و در مسرهاي لغزنده مانند جاده هاي خيس برف گرفته و يخ بسته براي ترمز گيري فشار كمتري اعمال نيد زيرا در اين شرايط ترمزها زودتر از معمول قفل ميكنند و چسبندگي سريعتر از بين ميرود
اما در مسيرهاي خاكي و شني اگر تمام توان ترمز را تا قفل شدن چرخها استفاده كنيد خط ترمز كوتاهتري خواهيد داشت
براي استفاده از بالاترين توانايي ترمز اتومبيل ( در اتومبيلهايي كه بوستر خلايي دارند ) اگر همزمان با گرفتن ترمز دور موتور را بالا ببريد ميتوانيد نيروي بيشتري را توسط بوستر ايجاد كنيد
براي استفاده از هر دو پدال اگر توانايي داريد پاي راست خود را بر روي هر دو پدال بفشاريد وگرنه ميتوانيد از هر دو پا استفاده كنيد
اگر پيش آمد كه توان ترمز خود رو براي توقف در لحظات اضطراري كم ديديد فشار كمتري به پدال وارد كنيد و به نقطه اي كه ميتوانيد از حادثه فرار كنيد نگاه كنيد و فرمان را محكم بگيريد و خودرو را به آرامي از حادثه دور كنيد
استفاده از معكوس ميتواند كمك بيشتري به شما كند زيرا هم شما از قدرت ترمز موتوري استفاده ميكنيد و هم با بالا رفتن دور موتور كمك بيشتري به توان بوستر خواهيد كرد
نظرات شما عزیزان: